______________________________________________________________________________

IKLANEKA RINGKAS@PKBC

BERITA BAIK UNTUK KAKI PANCING

Khidmat sewaan bot berenjin dan tanpa enjin
Di Sungai Belat Batu 3 Kuantan
Hubungi Tuan Haji Roslan (hj. Lan) 013-9454682.


KHIDMAT PENGIKLANAN RINGKAS DI RUANGAN INI
Untuk Maklumat Lanjut, Sila Hubungi Sdr. SUK Kawasan Kuantan.


Perlancaran Bulan Infaq Pas Pahang



______________________________________________________________________________

Saturday, May 2, 2009

Guna dakwat celup jari di Dun Penanti - PJ

Anis Nazri
Wed Apr 29, 09 9:23:57 am MYT

AJK PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man yakin, kesedaran rakyat Pahang terhadap kepincangan BN negeri, kian meningkat. Usaha sedang dijalankan terutama di kawasan Felda, bagi menjelaskan isu-isu terkini yang membabitkan kepentingan mereka. Beliau juga mencadangkan agar SPR memulakan penggunaaan dakwat "celup jari" pada pilihan raya kecil Dun Penanti. Beliau juga turut menyedari Najib hanya menjadi boneka kepada Tun Mahathir. Ikuti interbiu eksklusif Pesuruhjaya PAS Pahang ini bersama wartawan ANIS NAZRI.

HARAKAH: PM baru, Dato' Seri Najib Tun Razak dilihat seperti "PM boneka" apabila banyak dipengaruhi Tun Mahathir Mohamed dan ini dikatakan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat. Bagaimana Dato' melihat peranan Mahathir ini boleh meningkatkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat?

DATO' TUAN IBRAHIM: Ada dua perkara dalam hal ini. Pertamanya, peranan Mahathir dalam 'menentukan' dasar negara itu dilihat sebagai kelemahan Najib sendiri sebagai PM. Campur tangan seperti Mahathirlah yang tentukan siapa boleh duduk dalam kabinet, tentukan dasar hubungan luar negara. Semua ini akan menonjolkan lagi kelemahan Najib.

Dalam Pakatan Rakyat, kita lihat Mahathir dulu turun dalam keadaan beliau dipaksa rakyat. Apabila dia kembali semula, ini akan membangkitkan semula nostalgia lama rakyat yang terguris dengannya. Dari sebelah pihak, keadaan ini memberi kelebihan dan kekuatan kepada Pakatan Rakyat.

Dengan suasana yang ada hari ini, senario pilihan raya kecil menunjukkan dokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat cukup kuat dan ini lebih mempercepatkan lagi kemenangan Pakatan Rakyat dengan kemunculan Mahathir semula bersama Najib.

Menyentuh isu Pilihan Raya Kecil Dun Penanti, ia telah menonjolkan sikap berat sebelah SPR. Pada pandangan Dato', adakah SPR telah bertindak menjadi perkakas BN secara langsung atau sebenarnya badan itu cuba bertindak profesional?

Seingat saya, SPR kena ingat tindakan mereka muktahir ini jelas menunjukkan ia tidak profesional. Kita nampak rakyat mula sedar SPR ini sebagai satu agen kepada BN dengan beberapa larangan-larangan yang dibuat, yang jelas menunjukkan sikapnya yang tidak bebas.

Bagaiman Dato' melihat isu penggunaan dakwat kekal di jari pengundi? Mungkin ini masanya untuk SPR membuktikan tahap profesional mereka?

Rakyat sedang tunggu. Dalam pilihan raya dulu, SPR bertindak memperkenalkan penggunaan tersebut. Tiba-tiba ia bertindak menarik balik penggunaan itu. SPR boleh menjadikan Penanti sebagai satu medan untuk membuktikan dakwaan pembangkang selama ini berkaitan pengundian berulang ini.

Bagi PAS, SPR patut ambil peluang ini untuk melakukan perubahan dan ini memang jelas berada di dalam bidang kuasa SPR, bukan seperti yang dilakukan sekarang dengan mencampuri urusan politik kepartian. Isu dakwat ini memang di dalam bidang tugasnya. Jangan buat benda lain yang bukan bidang tugas SPR.

Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said melihat perlantikan Menteri Pelajaran yang baru tidak membawa apa-apa perubahan kepada penghapusan PPSMI. Apa cadangan Dato' untuk menyelesaikan kemelut PPSMI ini?

Gerakan untuk memansuhkan dasar ini perlu ditingkatkan. Kalau dulu menganjurkan himpunan. Kita sudah bagi masa kepada kerajaan. Kalau tiada lagi sebarang perubahan, rakyat perlu bangkit sekali lagi.

Soalnya sekarang ini, memang tidak nampak menteri baru ini utamakan rakyat. Kalau betul utamakan rakyat, awal-awal lagi boleh kembalikan dasar asal pendidikan dahulu dengan memansuhkan PPSMI ini.


klik di sini untuk bacaan selanjutnya.

sumber : harakahdaily.net

No comments: