______________________________________________________________________________

IKLANEKA RINGKAS@PKBC

BERITA BAIK UNTUK KAKI PANCING

Khidmat sewaan bot berenjin dan tanpa enjin
Di Sungai Belat Batu 3 Kuantan
Hubungi Tuan Haji Roslan (hj. Lan) 013-9454682.


KHIDMAT PENGIKLANAN RINGKAS DI RUANGAN INI
Untuk Maklumat Lanjut, Sila Hubungi Sdr. SUK Kawasan Kuantan.


Perlancaran Bulan Infaq Pas Pahang



______________________________________________________________________________

Thursday, April 30, 2009

Selsema Babi (Swine Flu)

Selsema Babi merupakan satu lagi bala dan ujian bagi masyarakat dunia hari ini selepas ditimpa krisis ekonomi. Selsema Babi yang diberikan kod H1N1 antara wabak berbahaya selepas dunia dilanda wabak selsema burung (H5N1) yang menyebabkan banyak kematian. Sekarang wabak ini menular sekitar Amerika Utara seperti Mexico, US dan Canada. Dan wabak H1N1 mula dikesan di negara-negara lain melalui mereka yang berada di negara-negara terbabit sekitar tiga minggu lepas.

Virus H1N1 boleh membawa kepada kesihatan yang teruk kepada manusia sehingga boleh menyebabkan kematian. Namun kadar kematian pada babi amat sedikit. Kenapa begini? Babi merupakan haiwan yang mempunyai antibodi yang boleh bermutasi dengan virus yang diterima oleh mereka. Oleh itu, babi bukan sahaja tahan lasak dari segi antibodi, tetapi mereka berupaya mengubah suatu virus kepada bentuk yang lebih berbahaya.

Bagi masyarakat, mereka pasti ingin tahu bagaimana virus ini bolehh tersebar dan mengjangikiti manusia. Berhubungan langsung dengan babi yang berpenyakit seperti pekerja ladang babi atau yang mengendalikan apa jua kaitan dengan daging babi yang tercemar dengan virus ini, mungkin boleh dijangkiti virus H1N1. Selain itu, cara yang lebih umum ialah melalui batuk atau bersin daripada seseorang yang telah dijangkiti selsema babi.

Apa pula simptomnya? Simptom utama ialah selsema atau hidung berair, sesuai dengan namanya, selsema atau flu. Antara simptom lain seperti demam, batuk, loya-loya, sakit tekak dan cirit birit. Namun, saya sendiri kurang pasti, bilakah simptom-simptom ini mula kelihatan pada pesakit tersebut. Bahkan, simptom-simpton tersebut amatlah umum seperti demam biasa.
Pihak kesihatan wajar mengkaji lebih teliti simptom khusus dalam mengenalpasti virus ini.

Dalam isu ini, babi tidak bersalah. Babi adalah makhluk yang diciptakan sebagai ujian kepada manusia. Namun Allah telah jelaskan pengharaman makan babi seperti termaktub dalam al-Quran. Larangan ini adalah ujian kepada manusia, kerana di sebalik larangan tersebut pasti ada hikmah.

“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (an-Nahl: 115 )

Wabak penyakit merupakan bala dan ujian daripada Allah. Bala berbentuk wabak penyakit telah berlaku daripada zaman dahulu lagi seperti wabak taun. Maka, manusia perlu kembali kepada Tuhan Yang Maha Mencipta. Dialah yang mencipta penyakit, dan Dialah Yang Memberi Penawar.

“Dan Kami turunkan dari al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” (Surah al-Isra’, 17: 82)

Menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Allah merupakan suatu penawar, iaitu mencegah manusia daripada penyakit fizikal dan penyakit jiwa. Bukankah mencegah itu lebih baik daripada berubat.



admin : nampaknya tanda-tanda kecil akhir zaman telah muncul.

No comments: