______________________________________________________________________________

IKLANEKA RINGKAS@PKBC

BERITA BAIK UNTUK KAKI PANCING

Khidmat sewaan bot berenjin dan tanpa enjin
Di Sungai Belat Batu 3 Kuantan
Hubungi Tuan Haji Roslan (hj. Lan) 013-9454682.


KHIDMAT PENGIKLANAN RINGKAS DI RUANGAN INI
Untuk Maklumat Lanjut, Sila Hubungi Sdr. SUK Kawasan Kuantan.


Perlancaran Bulan Infaq Pas Pahang



______________________________________________________________________________

Saturday, April 25, 2009

MB dan exco diminta letak jawatan, bubar Dun - PJ

Basiron Abdul Wahab
Fri Apr 24, 09 2:36:00 pm MYT

'Dari rentetan kes berkenaan, kata Tuan Ibrahim sudah memadai bagi sebuah kerajaan yang bermaruah untuk menyerahkan kembali mandat kepada rakyat bagi memilih kerajaan baru. '

TEMERLOH, 24 April (Hrkh) - Pesuruhjaya PAS Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man mahu Menteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakub dan barisan exconya melepaskan jawatan dan membubarkan Dewan Undangan Negeri Pahang (Dun).

Beliau berkata, pembubaran Dun perlu dibuat memandangkan barisan pimpinan kerajaan negeri gagal menunaikan amanah apabila melakukan kesilapan besar sehingga kerajaan negeri diarah membayar lebih RM60 juta kepada sebuah syarikat pembalakan Seruan Gemilang Makmur Sdn Bhd (SGMSB).

Selain itu anak syarikat kerajaan negeri yang telah disaman dan diarah membayar saman berjumlah RM30 juta kepada Agro bank.

Menurut Tuan Ibrahim, empat wakil rakyat tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan seorang Ahli Parlimen dari Paya Pesar didapati mengamalkan politik wang dan dihukum serta diberi amaran oleh Lembaga Displin Umno Febuari lalu.

Beliau berkata ketiga-tiga Adun berkenaan sepatutnya diarah melepaskan jawatan kerana bertanggung jawab di atas perbuatan mereka tetapi menteri besar dan barisan eksconya tidak berbuat apa-apa.

"Keempat-empatnya memang mempunyai kes jika tidak masakan Lembaga Displin Umno menjatuhkan hukuman terhadap mereka," katanya.

Dari rentetan kes berkenaan, kata Tuan Ibrahim sudah memadai bagi sebuah kerajaan yang bermaruah untuk menyerahkan kembali mandat kepada rakyat bagi memilih kerajaan baru.

Menjelaskan lebih lanjut isu berkaitan, beliau berkata, sikap tidak serius kerajaan dapat dilihat dalam kes saman SGMSB di mana kerajaan boleh mengelak daripada dikenakan tindakan iaitu menyelesaikan dengan segera sama ada melalui rundingan dan sebagainya.

Namun Menteri Besar tidak mengambil peluang itu, hingga keadaan menjadi sulit dan sukar dan jumlah tunggakan bayaran semakin meningkat.

Jumlah tuntutan SGMSB diputuskan oleh mahkamah pada 2005 hanya berjumlah RM37 juta sahaja tetapi kini telah meningkat RM63 juta. Begitu juga SGMSB mahu berunding dengan kerajaan negeri tetapi tidak pernah dilayan.

Malah difahamkan kerajaan negeri langsung tidak mengindahkan perbicaraan pada peringkat awal dahulu sehinggalah kes berkenaan dibawa ke mahkamah rayuan.

Kini kita lihat, kerajaan negeri semakin terdesak dengan perintah mandamos 20 April lalu tetapi Menteri Besar berusaha melengahkan pembayaran dengan membawa kes baru ke mahkamah.

"Apakah belum cukup bagi rakyat dan perdana menteri baru untuk menilai kerajaan dan barisan exconya," soal beliau ketika ditemui di pejabatnya. - mns_

sumber : harakahdaily.net

No comments: